Thursday, March 17, 2011

Exam Oriented

Apa ada dengan tajuk kat atas ni?? Actually most of the students(maybe all) in Malaysia all are exam oriented! Semua pakat2 study untuk dapat results yang bagus..bak kate orang kampung 'flying colors'. Hmm,,there are pros and cons for that. First, memang bagus la sesape yang study hard untuk exam pastu cemerlang kan.tapi yang tak bestnyer lepas korang study bagai nak rak tu korang akan ingat ke sampai bile2?? ke semata-mata untuk pass exams jek? huu..tula masalahnya.terlalu amat sungguh sangat exam oriented! waaaaaa..ni kate kat diri sendiri sebenarnya.

Bukan la,kita zaman sekarang dunia makin maju dan moden mesti semua nak yang terbaik kan. misal kate kat universiti pun..target first class la kan. tak kan nak target yang rendah2 tu..orang tak pandang la beb!huhu..so memang kewajipan semua anak2 ni berusaha bersungguh untuk dapat result yang paling amat cemerlang untuk dihadiahkan kepada ibu dan ayah tercinta. bangga mak abah tengok anak dorang berjaya kan. huaa..ibu dan ayah..anakmu di sini juga gembira tatkala melihat kalian gembira. ceyt,skema abis!haha..

Nak cakap perlu ke kita study and dapat result bagus tapi kita tak amalkan ilmu2 yang kita belajar tu,dengan lain kate majority yang kita belajar tu kita akan lupe then bila nak exam kita try study and ingat balik. macam tu ke hidup seorang pelajar yang berjaya? uhuu..so sad with it la because I'm a part of it..huhu. pernah tengok cerita 3 idiots kan? nak sangat jadi macam amir khan dalam cerita tu..huhu..can I?? hopefully in the future..we must change ourself, the power is in our hand!

2 comments: